Main Article Content

Published:
Jul 25, 2025
Keywords:
academic lexicon
disciplinary lexicon
degree
degree thesis
word

Abstract

This study is framed within the field of comparative lexical-statistical research. Its objective is to identify the ten most frequent words from academic and disciplinary vocabulary founded in the introduction and conclusion sections of 135 undergraduate theses from five academic programs within the Faculty of Social Sciences and Humanities at the Universidad Autónoma de San Luis Potosí (UASLP), Mexico, produced between 2007 and 2014. A lexical-descriptive and contrastive methodology is used, with a mixed, exploratory, asynchronous, and cross-sectional approach. The results show that the ten most frequent lexical units are characterized by the presence of verbs, which are typical of academic vocabulary, and nouns, which are representative of specialized vocabulary.

Marco Antonio Pérez Durán
How to Cite
Pérez Durán, M. A. (2025). Analysis of the academic and disciplinary lexicon in the bachelor’s theses of Social Sciences and Humanities from 2007 to 2014 of the UASLP, Mexico: First analysis. Nueva Revista Del Pacífico, (82), 442–468. Retrieved from http://revistas.upla.cl/index.php/NRP/article/view/1348

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bazerman, Charles. (2012). Géneros textuales, tipificación y actividad. Benemérita Universidad Autónoma de Puebla.

Castello, Montserrat, Mariona Corcelles, Anna Iñesta, Gerardo Bañales y Norma Vega. (2011). “La voz del autor en la escritura académica: una propuesta para su análisis”. Revista Signos, vol. 44, núm. 76, pp. 105-117.

Cisneros, Mireya y Giohanny Olave. (2019). “El léxico disciplinar en la educación universitaria”. Panorama Económico, vol. 27, núm. 1, pp. 249-266.

Coxhead, Averil. (2016). “Acquiring academic and disciplinary vocabulary”. The Routledge Handbook of English for Academic Purposes, editado por Ken Hyland y Philip Shaw. Routledge, pp. 177-190.

Coxhead, Averil. (2000). “A New Academic Word List”. TESOL Quartely, vol. 34, núm. 2, pp. 213-238.

Da Cunha, Iria y M. Amor Montané. (2019). “Textual genres and writing difficulties in specialized domains”. Revista Signos, vol. 52, núm. 99, pp. 4-30.

Fernández-Silva, Sabela y Nelson Rojas. (2015). “La variación terminológica en la comprensión y producción de textos académicos”. Ibérica, núm. 30, pp. 183-208.

Fregoso Peralta, Gilberto y Luz Eugenia Aguilar González. (2019). "Disponibilidad, diversidad y complejidad de vocabulario técnico en estudiantes de ingeniería agroindustrial”. Revista de Educación y Desarrollo, núm. 50, pp. 27-36.

Gómez Molina, José Ramón. (2004). “Las unidades léxicas en español”. Carabela, núm. 56, pp. 27-50.

Lara, Luis Fernando. (2006). Curso de lexicología. El Colegio de México.

López Ferrero, Carmen. (2002). “Aproximación al análisis de los discursos profesionales”. Revista Signos, vol. 35, núm. 51-52, pp. 195-215.

Meza, Paulina, Fernando Lillo-Fuentes y Felipe González-Catalán. (2022). “Descripción de rasgos léxicos de textos profesionales producidos por estudiantes de derecho y medicina”. Literatura y Lingüística, núm 45, pp. 333-366.

Nazar, Rogelio. (2011). “Estudio diacrónico de la terminología especializada utilizando métodos cuantitativos: ejemplos de aplicación a un corpus de artículos de lingüística aplicada”. Revista Signos, vol. 44, núm. 75, pp. 8-67.

Parodi, Giovanni. (2005). “Discurso especializado y lingüística de corpus: hacia el desarrollo de una competencia psicolingüística”. Boletín de Lingüística, vol. 17, núm. 23, pp. 61-88.

Pérez, Marco. (2025). “Análisis de la riqueza léxica en tesis de grado de Ciencias Sociales y Humanidades (2007-2014)”. Lenguaje, vol. 53, núm. 1, pp. 1-25.

Pérez, Marco y Guadalupe Rojas. (2023). “Análisis de las frecuencias léxicas verbales de redacciones universitarias de estudiantes asesorados de la Clínica de Escritura de la Facultad de Psicología de la UASLP, México”. Lengua y Sociedad, vol. 22, núm. 2, pp. 357-376.

Porras-Garzón, Jorge y Laia Vidal-Sabanés. (2019). “Les abreviacions en l’informe mèdic: abreviatures, sigles i símbols”. Comunicació, llenguatge y salut, pp. 59-65.

Rojas Corona, Ma. Guadalupe, Gabriela Silva Maceda y Silvia Romero Contreras. (2024). “Relación del lenguaje académico y la comprensión lectora con la escritura académica en educación superior en pandemia”. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, vol. 14, núm. 18, https://doi.org/10.23913/ride.v14i28.1813

Torres Perdigón, Andrea. (2018). “¿Escritura disciplinar? Una experiencia a partir de la lectura crítica y la habilidad argumentativa en la universidad”. Revista Mexicana de Investigación Educativa, vol. 23, núm. 76, pp. 95-124.

Tutin, Agnés, Juan Felipe Zuluaga Molina y Alejandro Arroyave Tobón. (2017). “En este artículo queremos mostrar que… Léxico verbal y posicionamiento del autor en los artículos en ciencias humanas”. Lingüística y Literatura, núm. 72, pp. 247-271.

Varela Barraza, Julio Agustín, Felipe Cabrera González, Daniel Zarabozo Enríquez de Rivera, Yuridia Larios Villa y Miguel González Ortiz. (2013). “Las 5000 palabras más frecuentes en los libros de texto oficiales de la educación básica en México”. Revista electrónica de investigación educativa, vol. 15, núm. 3, pp. 114-120.

Venegas, René, Paulina Meza Guzmán y Juan Martínez Hincapié. (2013). “Procedimientos discursivos en la atribución del conocimiento en tesis de lingüística y filosofía en dos niveles académicos”. RLA. Revista de Lingüística Teórica y Aplicada, vol. 51, núm. 1, pp. 153-179.

Article Details

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.