Main Article Content

Published:
jul 28, 2024
Keywords:
radicant literature
form-trajectory
unspecific art
contemporary art

Abstract

This article has as its object of study the works El libro de Tamar by Tamara Kamenszain and Tratado de arqueología peruana by Roberto Zariquiey. The aim is to unveil, in a comparative way, one of the territories of the radicant writing that inscribes these texts within a literature that goes beyond the canon. As the main point of analysis, the form-trajectory of the works is examined as poetic mutation and as metapoetic reflection, since such poetry is capable of inscribing itself in an unspecific space that constructs art to the same extent that it “distorts” art. The study is carried out based on the theoretical-literary postulates that Nicolas Bourriaud has deployed in this regard, in compulsory dialogue with the theoretical proposals on contemporary art and literature that have been developed by other experts on the subject, in order to propose a reading perspective of these works from contemporary art.

Claudia Pulido Hernández
How to Cite
Pulido Hernández, C. (2024). The form-trajectory in El libro de Tamar and Tratado de arqueología peruana as a space of the radicant writing: poetic mutation and metapoetic reflection. Nueva Revista Del Pacífico, (80), 116–138. Retrieved from http://revistas.upla.cl/index.php/NRP/article/view/1294

Downloads

Download data is not yet available.

References

Espina, Eduardo. “Neo-no-barroco o barrococó: hacia una perspectiva menos inexacta del neobarroco”. Revista chilena de literatura, núm. 89, 2015, pp. 133-156.

Bourriaud, Nicolas. Postproducción. Adriana Hidalgo Editora, 2007.

---. Radicante. Adriana Hidalgo Editora, 2009.

Carrasco, Iván. “Interdisciplinariedad, interculturalidad y canon en la poesía chilena e hispanoamericana actual”. Estudios filológicos, núm. 37, 2002, pp.199-210.

___. “La antropología poética como mutación disciplinaria”. Estudios Filológicos, núm. 38, 2003, pp. 7-17.

Contreras, Sandra. “Tempo, escala, tiempos: el relato de larga duración de Tamara Kamenszain”. Anclajes, vol. 26, núm. 1, 2022. pp. 21-36.

Escobar, Ticio. El arte fuera de sí. CAV, Museo del Barro, Adriana Almada, 2004.

Garramuño, Florencia. “Formas da impertinência”. Expansões Contemporâneas, compilado por Ana Kiffer y Florencia Garramuño, Editora UFMG, 2014, pp. 91-108.

---. Mundos en común: ensayos sobre la inespecificidad en el arte. FCE, 2015.

Hernández, Biviana. “Ficciones del territorio: escritura y paisaje(s) en Tratado de arqueología peruana de Roberto Zariquiey”. Lexis, vol. 45, núm. 1, 2021, pp. 347-376.

Kanzepolsky, Adriana. “¿“Un paso de prosa”? El libro de Tamar de Tamara Kamenszain”. El jardín de los poetas. Revista de teoría y crítica de poesía latinoamericana, núm. 10, 2020, pp. 9-23.

Kamenszain, Tamara. El libro de Tamar. Eterna Cadencia, 2018.

___. La boca del testimonio: Lo que dice la poesía. Norma, 2007.

Litvan, Valentina. “El discurso amoroso de Tamara Kamenszain: una nueva poética de la subjetividad”. Savoirs en prisme, núm. 14, 2021, pp. 83-92.

Zariquiey, Roberto. Tratado de arqueología peruana. Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú, 2005.

Article Details

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.