Contenido principal del artículo
dic 21, 2021
Resumen
Abstract:
In this article, we examine the contemporary procedural poetics in Chile as a provocative practice that challenges traditional notions of authorship and textuality. By considering the procedural poem as one that privileges the potential for the creation or imagination of new
poems by the author and reader, we categorize the Chilean works within two principal groups: those of restrictions and those of instructions. On the one hand, the procedural poetry of restriction or constriction can be understood as the voluntary elimination of
available determined options. That of instruction, on the other, acts as a sort of musical score or blueprint. This survey of Chilean procedural poetry illustrates that contemporary practices in Chile both contribute to the global lineage of procedural poetry at the same
time that it engages with its own literary history and particular cultural context.
Descargas
Citas
Aira, César. “La nueva escritura”. La Jornada Semanal, 12 de abril de 1998,
http://www.jornada.com.mx/1998/04/12/sem-aira.html. Consultado el 20 de abril de
Apablaza, Claudia. EME/A. La tristeza de la no historia. Cuarto Propio, 2010.
Astorga, Sebastián. E-mail a Felipe Cussen. 16 de agosto de 2018.
Astorga, Sebastián y Gabriel Zanetti. Prohibiciones y Títulos. Lecturas Ediciones, 2014.
Baetens, Jan. “Free Writing, Constrained Writing: The Ideology of Form”. Poetics Today,
vol. 18, núm.1, 1997, pp. 1-14.
Blatt, Mariano. 200 ideas de libros. Iván Rosado, 2017.
Brainard, Joe. Me acuerdo, traducción de Julia Osuna Aguilar. Editorial Sexto Piso, 2009.
Bray, Joe y otros, editores. The Routledge Companion to Experimental Literature.
Routeldge, 2012.
Brüggeman, Stefan. “Show Titles”. http://www.showtitles.com. Consultado el 20 de abril
de 2021.
Conte, Joseph M. Unending design. The Forms of Postmodern Poetry. Cornell University
Press, 1991.
Cox, Christoph y Daniel Warner. Audio Culture. Readings in Modern Music. Continuum,
Cózar, Rafael de. Poesía e imagen. Formas difíciles de Ingenio Literario. Ediciones El
Carro de la Nieve, 1991.
Cramer, Florian. Words Made Flesh. Code, Culture, Imagination. Piet Zwart Institute,
Cussen, Felipe. “Escritura conceptual y catástrofe”. Taller de Letras, vol. 64, núm. 1, 2019,
pp. 61-75.
---. “Conceptual Trends in Latin American Literature”. Western Humanities Review, vol.
, núm. 1, 2016, pp. 107-36.
---. Carlos Almonte y Alan Meller, editores. Neoconceptualismo Ensayos. Ediciones Sarak,
Dogma 95. “The Vow of Chastity”. Dogme95.dk. http://www.dogme95.dk. Consultado el
de abril de 2021.
Elkin, Lauren y Scott Sposito. The End of Oulipo? An Attempt to Exhaust a Movement.
Zero Books, 2013.
Eno, Brian y Peter Schmidt. Oblique Strategies. 5ª ed. 2001.
Friedman, Ken y otros, editores. Cuaderno de ejercicios, eventos, acciones y performances,
traducción de Bibiana Padilla Maltos y Alejandro Espinoza Galindo. Tumbona
Ediciones, 2016.
Fritz, Ignacio. “Digresiones de ‘gente en pelota’: Hay un mundo en otra parte, de Gonzalo
Maier”. El lector estepario, 18 de mayo de 2018,
http://ellectorestepario.blogspot.com/2018/05/digresiones-de-gente-en-pelota-hayun.
html. Consultado el 20 de abril de 2021.
Gache, Belén. Instrucciones de uso. Partituras, recetas y algoritmos en la poesía y el arte
contemporáneos (La forma “partitura” y las nuevas formas literarias). 2014.
Gache, Belén. Escrituras nómades. Del libro perdido al hipertexto. Ediciones Trea, 2006.
Garramuño, Florencia. Mundos en común. Ensayos sobre la inespecifidad en el arte. Fondo
de Cultura Económica, 2015.
Greene, Roland, editor. The Princeton Encyclopedia of Poetry & Poetics. 4a ed. Princeton
University Press, 2012.
Hendricks, Jon, editor. Fluxus Scores and Instructions. The Transformative Years. Museum
of Contemporary Art, 2008.
Higgins, Dick. Pattern Poetry. Guide to an Unknown Literature. State University of New
York Press, 1987.
Huntsperger, David W. Procedural Form in Postmodern American Poetry. Berrigan, Antin,
Silliman, and Hejinian. Palgrave Macmillan, 2010.
Keats, John. Complete Poems and Selected Letters of John Keats, editado por Jim Pollock.
The Modern Library, 2001.
Kotz, Liz. Words to Be Looked At. Language in 1960s Art. The MIT Press, 2007.
Levé, Edouard. Works, traducción de Jan Steyn. Dalkey Archive Press, 2014.
Maier, Gonzalo. Hay un mundo en otra parte. Random House, 2018.
Matthews, Harry. Veinte líneas por día, traducción de Cecilia Pavón. Mansalva, 2015.
McHale, Brian. “Poetry as Prosthesis”. Poetics Today, vol. 21, núm. 1, 2000, pp. 1-32.
Muñoz, Rosabetty. La voz de la casa: ejercicios para vivir el confinamiento. Ediciones
Universidad Católica del Maule, 2022.
Perec, Georges. Me acuerdo. 2ª ed, editado por Yolanda Morató. Berenice, 2007.
Perloff, Marjorie. Radical Artifice: Writing Poetry in the Age of Media. The University of
Chicago Press, 1991.
Queneau, Raymond y otros. Oulipo: Ejercicios de literatura potencial, editado por
Ezequiel Alemian y Malena Rey. Caja Negra, 2016.
Rasula, Jed y Steve McCaffery, editores. Imagining Language. An Anthology. The MIT
Press, 1998.
Redolés, Mauricio. Algo nuevo anterior. Lumen, 2017.
Reyes Gil, Sebastián. “Conceptualismo y alegoría en la novela Chilean Electric, de Nona
Fernández”. Cincinnati Romance Review, núm. 49, 2020, pp. 62-77.
---. “Corte y conceptualismo en La Filial (2013) de Matías Celedón”. Letral, núm. 24,
, pp. 139-58.
Rothenberg, Jerome, editor. Technicians of the Sacred. A Range of Poetries from Africa,
America, Asia, Europe & Oceania. 2ª ed. University of California Press, 1985.
Ryan, Marie-Laure y otros, editores. The Johns Hopkins Guide to Digital Media. Johns
Hopkins University Press, 2014.
Uribe, Arelis. Quiltras. Los libros de la mujer rota, 2016.
Urzúa, Macarena. Manual de instrucciones. Inédito.
Verdugo, Mario. Miss Poesías. Alquimia Ediciones, 2014.
Young, La Monte, editor. An Anthology of Chance Operations. La Monte Young &
Jackson Mac Low, 1963.
Zumthor, Paul, editor. Anthologie des Grands Réthoriqueurs. Union Générale d’Éditions,