Perception of the application of socio-emotional skills by teachers at a primary school in Villa Alemana according to the Bisquerra model
Main Article Content
Abstract
The purpose of this research was to analyze teachers’ perceptions of social-emotional skills and their application in teaching practice at a school in Villa Alemana, based on Bisquerra’s social-emotional model. The research considered the application of mixed-methods techniques with a predominantly qualitative focus, such as surveys from a quantitative perspective and interviews from a qualitative perspective. The results determined that the school offers a wide variety of methods for social-emotional work, but there is no professional training in this area for teachers. In conclusion, it was determined that teachers apply various strategies for social-emotional work, but they master these strategies through personal experience.
Article Details
References
Agencia de Calidad de la Educación. (2015). Los indicadores de desarrollo personal y social en los establecimientos educacionales chilenos: Una primera mirada.
Albornoz Muñoz, N., & Cornejo Chávez, R. (2017). Discursos docentes sobre el vínculo con sus estudiantes: Tensiones, enfrentamiento y distancia. Estudios Pedagógicos (Valdivia), 43(2), 7–25.
Beccaria, M. C., & Sánchez, M. C. (2020). Personalizar la educación universitaria desde el vínculo profesor-estudiante. A&H Revista de Artes, Humanidades y Ciencias Sociales, (12), 130–142.
Bisquerra, R. (2003). Educación emocional y competencias básicas para la vida. Revista de Investigación Educativa, 21(1), 7–43.
Bisquerra, R., & Mateo, J. (2019). Competencias emocionales para un cambio de paradigma en educación. Editorial Horsori.
Canto de Gante, Á. G., Sosa González, W. E., Bautista Ortega, J., Escobar Castillo, J., & Santillán Fernández, A. (2020). Escala de Likert: Una alternativa para elaborar e interpretar un instrumento de percepción social. Revista de la Alta Tecnología y Sociedad, 12(1).
Castillo-Bustos, M. R. (2021). Técnicas e instrumentos para recoger datos del hecho social educativo. Retos de la Ciencia, 5(10), 50–61. https://doi.org/10.53877/rc.5.10.20210101.05
Congreso Nacional de Chile. (2009, 17 de agosto). Ley 20370. Ley General de Educación. Biblioteca del Congreso Nacional de Chile. https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=1006043
CPEIP. (2021a). Estándares de la profesión docente: Marco para la buena enseñanza. https://bibliotecadigital.mineduc.cl/bitstream/handle/20.500.12365/17596/MBE-2.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Díaz Flores, M., & Osorio García, E. (2011). Nuevo modelo educativo ¿mismos docentes? Tiempo de Educar, 12(23), 29–46.
Hernández-Sampieri, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6a ed.). McGraw-Hill.
Hidalgo, V. I. (2023). Los indicadores de desarrollo personal y social como medida de efectividad de la calidad de la educación y su asociación con variables contextuales [Tesis de pregrado, Universidad de Chile]. Repositorio Digital Universidad de Chile. https://repositorio.uchile.cl/xmlui/bitstream/handle/2250/197069/Los-indicadores-de-desarrollo-personal-y-social.pdf?sequence=1
Martínez Godínez, V. L. (2013). Paradigmas de investigación: Manual multimedia para el desarrollo de trabajos de investigación. Una visión desde la epistemología dialéctico-crítica.
MINEDUC. (2015). Bases curriculares 7° básico a 2° medio.
MINEDUC. (2018). Bases curriculares primero a sexto básico.
MINEDUC. (2020). Aprendizaje socioemocional: Fundamentación para el plan de trabajo. https://bibliotecadigital.mineduc.cl/handle/20.500.12365/14520
OCDE. (2016). Habilidades para el progreso social: El poder de las habilidades sociales y emocionales. UNESCO Institute for Statistics. https://doi.org/10.1787/9789264253292-es
Pérez-Escoda, N., Filella, G., Alegre, A., & Bisquerra, R. (2012). Desarrollo de la competencia emocional de maestros y alumnos en contextos escolares. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 10(3), 1183–1208.
Rueda Sánchez, M., Armas, W., & Sigala-Paparella, L. (2023). Análisis cualitativo por categorías a priori: Reducción de datos para estudios gerenciales. Ciencia y Sociedad, 48(2), 83–96.
Useche, M., Artigas, W., Queipo, B., & Perozo, É. (2019). Técnicas e instrumentos de recolección de datos cuali-cuantitativos. Universidad de La Guajira. https://repositoryinst.uniguajira.edu.co/handle/uniguajira/467
Voca Editorial. (s.f.). 10 claves de la educación emocional según Rafael Bisquerra. https://www.vocaeditorial.com/blog/claves-educacion-emocional-bisquerra/