The virtue of consciously accompanying ethics and biology in the face of emotional pain.
Main Article Content
Abstract
This article is a "reflective essay based on bibliographic review and interdisciplinary foundations". It addresses emotional pain and the importance of empathic companionship, to successfully overcome situational crises, that is, those generated by unforeseen events and that set in motion a series of biological processes, where the complex network of the nervous system and its link with emotions takes center stage. Considering the value of the integration of knowledge, it is linked to the value development of young people with the biology of trauma and social connection. The latter is an essential tool for the integral development of people. For this reason, it is suggested that support networks be created within university campuses, from a humanistic perspective, alien to psychopathology and in harmony with nature, which collects in time, human problems known and experienced by all. It is about practicing the moral values linked to social connection, contributing especially to the development of prudence, an essential virtue in every area of human development and essential in the world of work.
Article Details
References
Ahmed, S. (2019). La promesa de la felicidad: Una crítica cultural al imperativo de la alegría (H. Salas, Trad.; N. Cuello, Present.). Caja Negra Editora. (Obra original publicada en 2010).
Aristóteles. (2005). Ética a Nicómaco (J. L. Calvo Martínez, Trad.). Alianza Editorial. (Obra original escrita ca. 350 a. C.)
Bauman, Z. (2007). Vida líquida. Paidós.
Costandi, M. (2021). Neuroplasticidad. Ediciones UC. https://lea.uc.cl/neuroplasticidad-primera-edicion-2021/p
Esteban Bara, F., Mauri Álvarez, M., Román Maestre, B., & Vilafranca Manguán, I. (2018). El compromiso ético en la formación
universitaria: Reflexiones y recomendaciones (Cuaderno de Docencia Universitaria Nº 36). Universitat de Barcelona, Instituto de
Desarrollo Profesional. https://www.ub.edu/idp/web/sites/default/files/docs/qdu/36cuaderno.pdf
Etimologías de Chile. (s.f.). Emoción. En Etimologías de Chile. Recuperado el 18 de septiembre de 2025, de https://etimologias.dechile.net/?emocio.n
Gilligan, C. (1982). In a different voice: Psychological theory and women’s development. Harvard University Press.
Gordillo León, F., & Mestas Hernández, L. (2024). Una aproximación a las decisiones emocionales. Revista Electrónica de Psicología, 14(27), 84–94. https://www.zaragoza.unam.mx/wpcontent/2022/Publicaciones/revistas/Rev_Elec_Psico/Vol_14_No_27/REP14%2827%29-art5.pdf
International Association for the Study of Pain. (2020). La IASP anuncia la definición revisada de dolor. https://www.iasp-pain.org/publications/iasp-news/iasp-announces-revised-definition-of-pain/
Jaspers, K. (1977). Filosofía (J. Gaos, Trad.). Fondo de Cultura Económica.
Jiménez Gómez, B. (2020). Manual de gestión emocional para médicos y profesionales de la salud: Transformar la vulnerabilidad en recursos. Desclée de Brouwer. https://revistas.ucm.es/index.php/PSIC/article/download/71365/4564456554462/
Lantigua, J. R. (2020, 3 de julio). Las tácticas y texturas del silencio. Diario Libre. https://www.diariolibre.com/opinion/lecturas/las-tacticas-y-texturas-del-silencio-DJ19892562
Maturana, H. (1992). Emociones y lenguaje en educación y política. Dolmen Ediciones.
Muñoz, J., Moreno, K., Vera, A., & García, C. (2023). Programa de Apoyo a la Inserción Universitaria (PAI): Evaluación y desafíos de una estrategia de promoción de permanencia estudiantil en la Pontificia Universidad Católica de Chile. CORE. https://core.ac.uk/download/pdf/234020704.pdf
Núcleo Milenio Experiencia Estudiantil en Educación Superior. (2023). Balancear la carga y la exigencia académica: Recomendaciones desde la perspectiva de estudiantes y docentes universitarios (Policy Brief No. 16). https://nmedsup.cl/wp-content/uploads/2023/12/Policy-Brief-16.pdf
Platón. (2014). La República (V. López Soto, Trad.). Editorial Juventud. (Original publicado ca. 375 a. C.)
Pontificia Universidad Católica de Chile. (2025). Programa de Apoyo a la Inserción Universitaria (PAI). Dirección de Inclusión UC. https://inclusion.uc.cl/apoyo-a-estudiantes/
Porges, S. W. (2011). The polyvagal theory: Neurophysiological foundations of emotions, attachment, communication, and self-regulation. W. W. Norton & Company.
Porges, S. W., & Buczynski, R. (2012). La Teoría Polivagal para el tratamiento del trauma (B. Domínguez Trejo, Trad.). The National Institute for the Clinical Application of Behavioral Medicine. https://psicoterapiabilbao.es/wp-content/uploads/2015/11/la_teoria_polivagal_1_.pdf
Stanley, T. (1655). The history of philosophy. Humphrey Moseley.
Universidad Alberto Hurtado. (s.f.). Acompañamiento en la Educación Superior (AES). Dirección de Asuntos Estudiantiles. https://dae.uahurtado.cl/aes/
Universidad de Chile. (2013). De la acción tutorial al aprendizaje autónomo: Implementación de estrategias para el desarrollo integral de los y las estudiantes de primer año. Oficina de Equidad e Inclusión – UCH, Centro de Aprendizaje Campus Sur, Red para la Excelencia
Docente. https://uchile.cl/u115576
Universidad de Chile. (s.f.). Programa Tutoría Integral Par (TIP). Facultad de Derecho. https://derecho.uchile.cl/estudiantes/bienestar/programa-tutoria-integral-par-tip
Universidad de Valparaíso. (2025). Guía Paso a Paso ante Crisis o Emergencias de estudiantes. Dirección de Asuntos Estudiantiles. https://dae.uv.cl/images/GUIA%20PASO%20A%20PASO%20ANTE%20CRISIS%20O%20EMERGENCIAS%202025.pdf