Main Article Content

Published:
oct 2, 2024
Keywords:
Educational planning
pedagogical approach
curriculum
curriculum design
elements of a planning
curriculum management

Abstract

This article proposes offering guidelines that contribute to considerations about the design and development of a curriculum at a microsystemic level.    It is an essay, whose methodological focus is backed by an exploratory and descriptive work, qualitative in nature, as the result of a focus group with teachers from the subsidized private school system.   Based on the following problem: Is school planning the design of a pedagogical strategy, or a bureaucratic requirement from the school?   What elements must the teacher consider in this process?   There is a need to consider context as a generating event and a curricular project from the educational institution as guiding elements to carry out reasonable adjustments in the official curriculum.   Starting from the different approaches, certain elements - common to each planning design - can be identified.

Juan Gonzalo Saldaña Álvarez
How to Cite
Saldaña Álvarez, J. G. (2024). Educational planning design of a pedagogical strategy or school bureaucracy. Revista De Orientación Educacional, 39(73). Retrieved from http://revistas.upla.cl/index.php/roe/article/view/1279

References

Carriazo Diaz, Cindy; Pérez Reyes, Maura; Gaviria Bustamante, Kathelyn, (2020), Planificación educativa como herramienta fundamental para una educación con calidad, en Utopía y Praxis Latinoamericana, vol. 25, núm. Esp.3, Universidad del Zulia, Venezuela.

Förster, Carla (ed.), (2023), El poder de la evaluación en el aula, Ediciones Universidad Católica de Chile, Santiago

Fullan, M. y Langworthy, M. (2014). Una rica veta: cómo las nuevas pedagogías logran el aprendizaje en profundidad. London: Pearson.

Gimeno Sacristán, J, (2010), Saberes e incertidumbres sobre el curriculum, Morata, Madrid

Grundy, Shirley, (1991), 1998 3ra edición, Producto o praxis del curriculum, Morata, Madrid.

Heinsen Margarita, Maratos Sofía, (2019), Guía de Planificación y Evaluación, Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura, (OEI), República Dominicana.

Magendzo Abraham, (1986), Curriculum y cultura en América Latina, PIIE, Santiago

Monereo, C. (1990). Las Estrategias de Aprendizaje en la educación formal: enseñar a pensar y sobre el pensar, Infancia y aprendizaje.

Monereo, C., Castelló, M (1997) Las Estrategias de Aprendizaje como incorporarlas a la práctica educativa. Ediciones Cast: Edebé. Barcelona.

Núñez Prieto Iván, (2003), La ENU entre dos siglos, Ensayo histórico sobre la Escuela Nacional Unificada, LOM, Santiago

Serrano, Sol (2018), El Liceo, Penguin Random House Grupo Editorial, Santiago

Soto Guzmán Viola, Educación y curriculum en el proceso de modernización en Chile, Contextos, Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales, N°7, (2001)

Soto Guzmán, Viola, Reflexiones en tono a una perspectiva curricular holística, Revista Enfoques Educacionales, N°5, Santiago (2003),

Taba Hilda, (1974), Elaboración del curriculum, Troquel, Buenos Aires.

Tyler Ralph, (1973), Principios básicos del curriculum, Troquel, Buenos Aires.

Ludgren, Ulf, P. (1992), Teoría del curriculum y escolarización, Madrid, Ediciones Morata, S.A.

Article Details