Main Article Content
oct 1, 2024
Abstract
For the development of studies on the subject of educational guidance and tutoring, bibliographic reviews such as the present one are useful. This review therefore, is a narrative description of educational orientation, for which 21 sources have been selected between primary and secondary, most of them are theoretical research, in addition, by geographical scope, they correspond to the Spanish area, Latin American area and local or Ecuadorian area. An Excel matrix and a content analysis finch were used for data sorting. The results allow us to have basic conceptual considerations and brief methodological guidelines for eventual panoramic studies, such as bibliometric studies, or to deepen theoretical and correlative studies, relevant aspects of vocational guidance and tutoring in non-university education levels in Ecuador are presented, and lines of research for the Latin American context are proposed.
References
Balseca Córdova, L., Orellana Navarrete, V., Rodríguez Ordóñez, I. C. y Salas Bustos, D. A. (2021). Formación de tutoras y tutores virtuales. Una experiencia educativa desde el punto de vista de los capacitadores. Revista Andina De Educación, 4(2), 1–10. https://doi.org/10.32719/26312816.2021.4.2.1
Barletta, C. M. (2018). Los orígenes de la orientación educativa en Argentina: saberes, instituciones y prácticas en el período [Doctoral dissertation] Universidad Nacional de Tres de Febrero. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.1906/te.1906.pdf
Brenes, J., Herrera, Y., Méndez, F., Morales, C. y Rodríguez, I. (2019). Intervención desde orientación para el reconocimiento de la diversidad: Consideraciones interculturales en el espacio escolar. Actualidades investigativas en educación, 19(1), 379-410. https://www.scielo.sa.cr/pdf/aie/v19n1/1409-4703-aie-19-01-379.pdf
Caja Núñez, C., Cascales Martinez, A. y Gomariz Vicente, M. A. (2017). Valoración desde la perspectiva de los orientadores de Educación Secundaria de la Región de Murcia del portal de Atención a la Diversidad ORIENTAMUR. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(1), 49–68. https://doi.org/10.6018/reifop/20.1.254901
Carbonero Martín, M. A. y Merino Tejedor, E. (2004). Autoeficacia y madurez vocacional. Psicotema, 16 (2), 229-234. https://www.redalycorg/pdf/727/72716209.pdf
Castillo, Y. B. y Quevedo, N. V. (2022). El papel de la tutoría y la orientación educativa en las necesidades formativas de los estudiantes de Educación Básica. Revista Órbita Pedagógica, 9, 91–106. http://revista.isced-hbo.co.ao/ojs/index.php/rop/article/view/129
De la Cruz, I. y Heredia, B. (2019). Asistencia y deserción escolar de la juventud indígena en Secundaria. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 21, e24, 1-11. https://redie.uabc.mx/redie/article/view/1973/1787
Educación M. D. (2015). Manual de Orientación vocacional y profesional. Quito, Ministerio de Educación. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/06/A.-Manual-de-OVP.pdf
Erazo, X. F. y Rosero, E.D.R. (2021). Orientación vocacional y su influencia en la deserción universitaria. Revista Horizontes de Investigación en Ciencias de la Educación, 5 (18), 591-606. http://www.scielo.org.bo/pdf/hrce/v5n18/2616-7964-hrce-5-18-591.pdf
Flores, R., Gil, J.M., Caballer, A. y Martínez Martínez, A. (2012). Temáticas de investigación en orientación vocacional. Revista de Orientación Educacional, 26 (49), 75-88. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4554497.pdf
García-Valcárcel, A. (2008). La tutoría en la enseñanza universitaria y la contribución de las TIC para su mejora. RELIEVE, v. 14, n. 2, p. 1-14. http://www.uv.es/RELIEVE/v14n2/RELIEVEv14n2_3.htm
Gautier, P. T. (2022). Factores Que Inciden En La selección De Una Carrera Entre Los Graduandos De La Escuela Superior [Doctoral dissertation], University of Puerto Rico, Rio Piedras Puerto Rico. https://www.proquest.com/docview/2746053706/23EE66425244BD2PQ/10
González, J. R. (2007). La reconceptualización de la orientación educativa: Una necesidad impostergable, urgente, prioritaria. Revista Mexicana de Orientación Educativa, 5(11), 29-31. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-75272007000100005&lng=pt&tlng=es.
González-Palacios, A. y Avelino-Rubio, I. (2016). Tutoría: una revisión conceptual. Revista de Educación y desarrollo, 38, 57-68. http://smip.udg.mx/sites/default/files/38_gonzalez_palacios.pdf
Limongi-Vélez, V. (2022). Un reto actual: acompañamiento pedagógico, el camino para mejorar el accionar de los docentes. Cátedra, 5 (2), 55–74. https://doi.org/10.29166/catedra.v5i2.3544
Ministerio de Educación del Ecuador- MINEDUC (2016). Reglamento general a la ley orgánica de educación intercultural, TÍTULO I: Del sistema nacional de educación. Quito, Pichincha, Ecuador: Editorial Nacional.
Miranda Morais, M., Burguera Condon, J. L., Arias Blanco, J. M. y Peña Suárez, E. (2019). Inclusión, diversidad y equidad: diseño y validación de un cuestionario de opinión dirigido al profesorado de orientación educativa (IDEC-O). Revista de Investigación Educativa, 37(2), 505–524. https://doi.org/10.6018/rie.37.2.333891
Molina, D. L. (2004). Concepto de orientación educativa: diversidad y aproximación. Revista Iberoamericana De Educación, 35(1), 1-22. https://doi.org/10.35362/rie3512924
Morales Trejos, C. G. (2015). Orientación Educativa e Interculturalidad: Aportes Teórico-Prácticos al Quehacer Profesional en Orientación. Actualidades Investigativas en Educación, 15 (1), 716-733. http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032015000100031&lng=en&tlng=es.
Pantoja, A., Campoy, T. J. y Cañas, A. (2003). Un estudio multidimensional sobre la orientación y la acción tutorial en las diferentes etapas del sistema educativo. Revista de Investigación Educativa, 21(1), 67–91. https://revistas.um.es/rie/article/view/99091
Panizo Toapanta, A. G. (2019). Migración e inclusión: Retos en el sistema educativo ecuatoriano. Revista Andina De Educación, 2(2), 24–27. https://doi.org/10.32719/26312816.2019.2.2.3
Rojas Valladares, A. L., Estévez Pichs, M. A. y Rodríguez Muñoz, R. (2021). Maestría en Educación Mención Orientación Educativa: una opción para la formación psicopedagógica del docente, en Ecuador. Conrado, 17(79), 96-106. http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v17n79/1990-8644-rc-17-79-96.pdf
Sobrado, L. (1996). Formación y profesionalización de orientadores: Modelos y procesos. RELIEVE, 2 (2), art. 3. https://ojs.uv.es/index.php/RELIEVE/article/view/6332/6088
Torrecilla-Sánchez, E. M., Gamazo, A., y Sánchez-Prieto, J. C. (2022). La orientación educativa en España: mapeo sobre su estado actual (2010-2019). Education in the Knowledge Society (EKS), 23. https://doi.org/10.14201/eks.26739