Main Article Content

Published:
sept 13, 2019
Keywords:
Keywords: imagery; knowledge; learning strategies; cognitive process.

Abstract

Se desarrolla la cuestión del rol cognoscitivo de la imaginación, planteando la relación entre las tesis filosóficas y psicogenéticas al respecto. En el proceso de gestación de imágenes se verifica una relación particular con el hacer, en sentido amplio, y de modo más estricto, con las funciones motrices. Se abordan los aportes filosóficos de Aristóteles, Santo Tomás y Kant y la perspectiva psicogenética de Piaget. Se analiza el rol del movimiento en el desarrollo de las imágenes En el aspecto epistemológico, se trata así de superar un enfoque racionalista del aprendizaje, para articular experiencia y saber conceptual, saber y actuar.


Abstract:


 The cognitive role of the imagination is discussed, exploring the relation between philosophical and psychogenetic theories. Image-generation is broadly linked with ‘doing’, and, more specifically, with the motor function. The philosophical contributions of Aristotle, Thomas Aquinas, and Kant are examined, together with Piaget’s psychogenetic approach. The role played by motion in image development is analysed. From an epistemological standpoint, the need to go beyond the rationalist view of learning is stressed, in order to harmonise experience and conceptual knowledge, knowing and acting.


 

Stella Maris Vázquez, Hilda Emilia Difabio de Anglat, Marianela Noriega Biggio
How to Cite
Stella Maris Vázquez, Hilda Emilia Difabio de Anglat, Marianela Noriega Biggio. (2019). La función cognoscitiva de la imaginación. Su rol en el aprendizaje. Parte 1: Perspectivas Filosófica y Psicogenética.: The cognitive function of the imagination and its role in the learning process. Part 1: Philosophical and psychogenetic perspectives . Revista De Orientación Educacional, 30(57), pp. 95–112. Retrieved from http://revistas.upla.cl/index.php/roe/article/view/1201

Article Details