Main Article Content

Published:
sept 12, 2019
Keywords:
Keywords: Higher Education; University Students; Educational Counseling.

Abstract

 


Este artículo presenta un estudio de cohortes del estudiantado de la carrera de Orientación de la Universidad de Costa Rica; se hace referencia a sus características demográficas y de admisión a la Universidad, con el objetivo de que la gestión académica cuente con insumos para la toma de decisiones que incidan en la permanencia y graduación del estudiantado, aspecto que reviste especial importancia, dada la naturaleza de la Orientación. Las cohortes de estudio, 2002-2015, está constituida por 525 estudiantes. Entre los resultados se destaca que el mayor porcentaje son mujeres, el rango de edad con más estudiantes es el de 16 a 18 años y la mayoría de estudiantes son admitidos por puntaje obtenido en la Prueba de Aptitud Académica.


Abstract:


This article presents a study of the cohorts of the counseling students at the University of Costa Rica. It refers to their demographic characteristics and admission to the university with the objective of providing the academic management with input for their decision making that would revolve around in the permanence and graduation of the students; an aspect that is especially important, due to the nature of Counseling. The studied cohorts, 2002 – 2015, comprise 525 students. Results included that the higher percentage of students were women, and that the age range with the majority of students was 16-18. Most students were admitted through the Admission Aptitude Test.


 

Silvia Alvarado Cordero, Viria Ureña Salazar
How to Cite
Silvia Alvarado Cordero, Viria Ureña Salazar. (2019). Características del estudiantado de la Carrera de Orientación de la Universidad de Costa Rica, estudio de cohortes 2002-2015: Student characteristics at the career of guidance and counseling of Universidad de Costa Rica, cohort study 2002-2015. Revista De Orientación Educacional, 32(62), pp. 3–20. Retrieved from http://revistas.upla.cl/index.php/roe/article/view/1176

Article Details