Pilot application of an educational program for the prevention of drug use in adolescent students of an establishment in Viña del Mar.

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Monserrat Barrera Gómez
Yamilet Castro Fernández

Abstract

The following research article aims to address drug use prevention among first-year high school students in a school in the Viña del Mar district. To this end, an instrumental case study was chosen, which, based on information gathered from instrumental and socio-emotional areas, provided data for developing an educational program. This program was piloted with students using non-probability, purposive sampling. The results show that the students were able to identify protective and risk factors and understand the consequences of drug use through reading narrative texts.

Article Details

How to Cite
Barrera Gómez, M., & Castro Fernández, Y. (2025). Pilot application of an educational program for the prevention of drug use in adolescent students of an establishment in Viña del Mar. Revista De Orientación Educacional, 41(80), 59–73. Retrieved from http://revistas.upla.cl/index.php/roe/article/view/1368
Section
Artículos
Author Biographies

Monserrat Barrera Gómez, Colegio Luterano de Valparaíso

Monserrat Sofía Barrera Gómez es profesora de Educación Diferencial con mención en Dificultades Específicas del Aprendizaje (DEA) y Licenciada en Educación por la Universidad de Playa Ancha. Actualmente se desempeña como docente en el Colegio Luterano Concordia de Valparaíso, donde brinda apoyo en aula y diseña estrategias pedagógicas inclusivas orientadas a fortalecer los procesos de aprendizaje de los estudiantes de enseñanza media.

                                                              

 

Yamilet Castro Fernández, Colegio Panal de Quilpué

Yamilet Millaray Castro Fernández es profesora de Educación Diferencial con mención en Dificultades Específicas del Aprendizaje (DEA) y Licenciada en Educación de la Universidad de Playa Ancha. Actualmente es docente en el Colegio Panal de Quilpué, donde desempeña su labor como docente de apoyo del Programa de Integración Escolar (PIE) acompañando a estudiantes de enseñanza media en su proceso de enseñanza y aprendizaje.



 

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