Main Article Content
jul 31, 2025
Abstract
The present research is conducted in a special school located in Viña del Mar, focused on students with Down syndrome and intellectual disabilities. The primary focus of the study is identifying the need for training related to safety measures in vocational kitchen workshops for students with intellectual disabilities. Such training serves as a tool for holistic development, labor inclusion, and has a significant impact on individuals' quality of life. The importance of adapting pedagogical practices to include risk prevention as an essential component of the educational process is highlighted. This not only promotes more comprehensive learning but also strengthens the students' preparation for workforce integration, aligning with the kitchen workshop's objective of fostering autonomy and independent living.
References
Andréu Abela, J. (2000). Las técnicas de análisis de contenido: Una revisión actualizada. Fundación Centro de Estudios Andaluces, Universidad de Granada, 10(2), 1–34.
Asociación Chilena de Seguridad. (n.d.). Prevención de riesgos en centros de alimentación. Recuperado de https://www.achs.cl/docs/librariesprovider2/empresa/centro-de-fichas/trabajadores/prevencion-de-riesgos-en-centros-de-alimentacion.pdf
Booth, T., & Ainscow, M. (2015). Índice de inclusión: Desarrollo del aprendizaje y la participación en las escuelas. Consorcio Universitario para la Educación Inclusiva.
Bronfenbrenner, U. (1967). The psychology costs of quality and equality in education. Child Development, 38(4), 909-925. https://doi.org/10.2307/1127092.
Geertz, C. (2003). La interpretación de las culturas. Gedisa. (Trabajo original publicado en 1973).
Hernández, M. (2015). El concepto de discapacidad: De la enfermedad al enfoque de derechos. Revista CES Derecho, 6(2), 46-59.
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6ª ed.). McGraw-Hill.
Manosalva, S., Mansilla, J., Olmos, A. (2011). Proyección laboral de jóvenes que presentan deficiencia intelectual perteneciente al proyecto de Integración Escolar municipal y escuelas especiales en la ciudad de San Felipe, Chile. Revista de Estudios y Experiencias en Educación. 10 (19), 73 - 90.
Ortiz, H. y Vidal, R. (2010). Empleo con apoyo: Un camino para la inserción laboral de personas con Discapacidad Intelectual en Chile. UC Maule: Revista académica Universidad Católica del Maule, (39), 52 - 74. https://repositorio.ucm.cl/handle/ucm/1640.
Pantoja, J., Vera S. y Avilés, T. (2017). Riesgos laborales en las empresas. Polo del Conocimiento, 7 (2), 833 - 868. DOI: 10.23857/casedelpo.2017.2.5.may.833-868.
Schalock, R. L., Luckasson, R., & Tassé, M. J. (2021). Discapacidad intelectual: definición, diagnóstico, clasificación y sistemas de apoyos (12.ª ed., M. Á. Verdugo & P. Navas, Trad.). Hogrefe TEA Ediciones.
Schalock, R., y Verdugo, M. A. (2007). El concepto de Calidad de Vida en los servicios y apoyos para personas con Discapacidad Intelectual. Siglo Cero. Revista Española sobre Discapacidad Intelectual, 38 (4), 21-36. https://www.plenainclusion.org/sites/default/files/224_articulos2.pdf.
Shogren, K. A., Wehmeyer, M. L., Palmer, S. B., Forber-Pratt, A. J., Little, T. J., & Lopez, S. (2015). Causal Agency Theory: Reconceptualizing a Functional Model of Self-Determination. Education and Training in Autism and Developmental Disabilities, 50(3), 251–263. http://www.jstor.org/stable/24827508.
Superintendencia de Seguridad Social. (n.d.). Capacitación: definición y propósito. SUSESO. https://www.suseso.cl/613/w3-propertyvalue-137200.html.
Ventura, A. C., & Bertoldi, S. (2018). Aportes conceptuales y epistemológicos en la producción escrita de Evelyn Levy al campo psicopedagógico: Interpelación interdisciplinaria y viscosidad del pensamiento. Revista de Psicopedagogía, 35(1), 15-27.
Vidal, R., Cornejo, C. y Arroyo, L. (2013). La inserción laboral de personas con Discapacidad Intelectual en Chile. Convergencia Educativa, (2), 93 - 102. https://revistace.ucm.cl/article/view/273.
Zepeda. (s.f.) Asociación Chilena de Seguridad. . Prevención de riesgos en centros de alimentación. Recuperado de https://www.achs.cl/docs/librariesprovider2/empresa/centro-de-fichas/trabajadores/prevencion-de-riesgos-en-centros-de-alimentacion.pdf