Main Article Content
jul 31, 2025
Abstract
This article examines the linguistic and social barriers faced by Haitian migrants recently incorporated into the Chilean educational system, particularly those stemming from their limited command of Spanish and the absence of an inclusive language policy. The emblematic case of Joane Florvil, a Haitian migrant who died in state custody in 2017, highlights the structural consequences of this institutional gap. The Chilean context is also contrasted with the model adopted by the Council of Europe, where migration policies include linguistic and civic support to facilitate social integration—an approach that, nonetheless, has drawn criticism due to housing policies that promote the spatial segregation of migrants. Finally, the article discusses local Chilean initiatives such as the Preferential School Subsidy Law (Ley SEP), School Improvement Plans (PME), and Technical Educational Assistance, which represent initial steps toward more equitable linguistic inclusion.
References
Banco Mundial. (2022). Perfil económico y social de Haití. Recuperado de: [https://www.worldbank.org](https://www.worldbank.org)
Consejo de Europa. (2001). Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Estrasburgo: Consejo de Europa.
Consejo de Europa. (1992). Carta Europea de las Lenguas Regionales o Minoritarias. Recuperado de: [https://www.coe.int](https://www.coe.int)
Instituto Nacional de Estadísticas (INE). (2022). Estimación de personas extranjeras residentes en Chile al 31 de diciembre de 2022. Santiago: Gobierno de Chile.
Ministerio de Educación de Chile (MINEDUC). (2022). Sistema de Admisión Escolar (SAE). Recuperado de: [https://www.mineduc.cl](https://www.mineduc.cl)
Servicio Nacional de Migraciones (SERMIG). (2023). Informe estadístico de migración en Chile. Recuperado de: [https://www.serviciomigraciones.cl](https://www.serviciomigraciones.cl)
Universidad de Chile & Universidad de O’Higgins. (2020). Programas de Español como Lengua Extranjera (ELE) para migrantes haitianos.
UNICEF Chile. (2021). Niñez migrante en el sistema escolar chileno: desafíos para la inclusión educativa. Santiago: Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia.
Ley N.º 20.248. (2008). Establece la Subvención Escolar Preferencial. Biblioteca del Congreso Nacional de Chile. Recuperado de: [https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=270416](https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=270416)