Main Article Content

Published:
jul 31, 2025
Keywords:
infancia sorda
prevención del abuso sexual
justicia lingüística

Abstract

This article presents a critical documentary review on the prevention of sexual abuse in deaf children, from a visual, intersectional, and human rights-based perspective. It analyzes structural risk factors such as language deprivation, lack of accessible sexual education, and the absence of culturally relevant institutional protocols. Based on this review, a preliminary early intervention route is proposed, structured around five key axes: access to sign language, affective literacy, consent education from early childhood, development of visual materials, and family support. The article concludes that effective prevention requires a transformation of public policies, grounded in accessibility, linguistic justice, and the epistemic recognition of the Deaf community as an active subject of knowledge and rights.

Rodrigo Salinas Rojas
How to Cite
Salinas Rojas, R. (2025). Accessibility, Language, and Sexual Abuse Prevention in Deaf Children: An Early Intervention Approach . Revista De Orientación Educacional, 41(79), 24–41. Retrieved from http://revistas.upla.cl/index.php/roe/article/view/1351

References

Anderson, M. L., & Leigh, I. W. (2011). Intimate partner violence against deaf women: A review. Aggression and

Violent https://doi.org/10.1016/j.avb.2011.02.006 Behavior, 16(3), 200–206.

Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative Research https://doi.org/10.3316/QRJ0902027 Journal, 9(2), 27–40.

Castellanos García, D., Guerra Bolívar, S., & Rodríguez Suárez, S. (2023). La sexualidad en adolescentes sordos: Análisis desde la educación y el lenguaje. Revista de Psicología de la Universidad Nacional de La Plata, 22(1), 44–64.

Cavalcante, A. (2018). Discriminación interseccional: concepto y consecuencias en la incidencia de violencia sexual contra mujeres con discapacidad. Journal of Feminist, Gender, and Women Studies, (7), 15-25. https://ecosur.repositorioinstitucional.mx/jspui/bitstream/1017/2680/1/6434 4_Documento.pdf?

Crenshaw, K. (1991). Mapping the margins: Intersectionality, identity politics, and violence against women of color. Stanford Law Review, 43(6), 1241–1299. https://doi.org/10.2307/1229039

Danel, P. M., Pérez Ramírez, B., & Yarza de los Ríos, A. (Comps.). (2021). ¿Quién es el sujeto de la discapacidad? Exploraciones, configuraciones y potencialidades. CLACSO. https://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/gt/20210505054147/Quien

es-el-sujeto-de-la-discapacidad.pdf?utm_source=chatgpt.com

Flick, U. (2014). Introducción a la investigación cualitativa (5.ª ed.). Morata. https://edmorata.es/wp

content/uploads/2020/06/Flick.DiseñoInvestigacionCualitativa.PR_.pdf 40

Salinas Rojas, R. (2025). Accesibilidad, lenguaje y prevención del abuso sexual en infancias sordas: Un enfoque de intervención temprana. Revista de Orientación Educacional, 41(79), 24–41.

Fundación Crescendo. (2021). Sordos sin Violencia: Memorias del proyecto. Recuperado https://www.sordassinviolencia.com/sordassinviolenciamemorias.html de

Hall, W. C. (2018). What you don’t know can hurt you: The risk of language deprivation by impairing sign language development in deaf children. Maternal and Child Health Journal, 22(9), 1343–1349. https://doi.org/10.1007/s10995

-2523-x

Hauser, P. C., O’Hearn, A., McKee, M., Steider, A., & Thew, D. (2010). Deaf epistemology: The deaf way of knowing. American Annals of the Deaf, 154(5), 486–492. https://doi.org/10.1353/aad.2010.0004

Mall, S. (2012). Disability and sexuality: The role of health care professionals. BMJ Sexual & Reproductive Health, 38(2), 97–98. https://doi.org/10.1136/jfprhc2011-100205

MINEDUC. (2015). Orientaciones para la inclusión educativa. Ministerio de Educación de Chile.

Naciones Unidas (ONU). (2006). Convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. https://www.un.org/esa/socdev/enable/documents/tccconvs.pdf

Servicio Nacional de la Discapacidad (SENADIS). (2022). Informe anual sobre discapacidad y políticas públicas. Gobierno https://www.senadis.gob.cl/pag/423/1595/informes_anuales de Chile.

Shakespeare, T. (2014). Disability Rights and Wrongs Revisited (2nd ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203640098

UNFPA. (2018). Mi cuerpo me pertenece: Estado de la población mundial. https://www.unfpa.org/es/swp2018

Article Details