Main Article Content

Published:
dic 29, 2023
Keywords:
Care
education
pandemic
thought

Abstract

Abstract


A tour of South American countries was carried out with the objective of reviewing the studies carried out during and after the declaration of the pandemic, which resulted in a widespread closure of schools as a measure to mitigate risks to human health. This was done with the purpose of deepening the understanding of careful thinking, particularly in the relationship to returning to the classroom and the possibility of a deconstruction in its configurations in students. During this process, it was possible to identify the educational gaps that affect the populations, and it was evident that the pandemic, in many cases, exacerbated access to internet connectivity and the availability of communication necessary to carry out pedagogical activities.

Yheison Andrés Guerrero Zapata
How to Cite
Guerrero Zapata, Y. A. (2023). Article_How is careful thinking about oneself, others, and the world configured at school? Its possible deconstruction in South American students after living through a pandemic and post-pandemic. Revista De Orientación Educacional, 38(72), 110–129. Retrieved from http://revistas.upla.cl/index.php/roe/article/view/1269

References

Alamo, R., Alamo, G., & Gonzales Sánchez, A. (2022). Educación remota y desempeño pedagógico durante la pandemia COVID-19 en la provincia Huarochirí. Investigación y postgrado, ISSN 1316-0087, Vol. 37, Nº. 1, 91-115.

Anderete Schwal, M. (2021). Las desigualdades en la educación secundaria argentina durantela pandemia. Revista de Educaciónde la Universidad de Málaga, 42-56.

Arellanos-Carrión, & Sonia. (2021). Docentes de escuelas públicas se reinventan para una educación a distancia en Pandemia. Polo del Conocimiento: Revista científico - profesional, ISSN-e 2550-682X, Vol. 7, Nº. 1, 1022-1033 DOI: 10.23857/pc.v7i1.3526.

Ávila, V. A. (2021). La educación virtual en épocas de pandemia. La crisis neoliberal de los cuidados. Trabajo Social, 23 (1), 273- 293 : https://doi.org/10.15446/ts.v23n1.87729.

Bengtsson, A., Bugallo, L., Coccoz, V., D’Adamo, P., Lozada, M., Scheuer, N., & Ventura, A. C. (2020). Reseña de “Chicos y grandes en casa a toda hora: un mundo por compartir y recrear”. Una herramienta interdisciplinaria para infancias, familias y educadores en contexto de pandemia y aislamiento. Revista de Educación en Biología, 138-144.

Canese, V., Mereles, J., & Amarilla, J. (2021). Educación remota y acceso tecnológico en Paraguay: perspectiva de padres y alumnos a través el COVID-19. . Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, v. 13, n. 24, 37-59 ISSN-e 2145-7778.

Cárdenas, Z., & Chalarca, C. (2022). Todo a la vez: cotidianidades de jóvenes universitarios padres/madres en pandemia. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 1-21 https://doi.org/10.11600/rlcsnj.20.2.5330.

Cardini, A. D. (2020). Educar en tiempos de pandemia. Respuestas provinciales al COVID-19 en Argentina. . CIPPEC.

Ceibal, F. (2022). Plan ceibal Obtenido de https://www.ceibal.edu.uy/es/institucional/

Decreto417. (2020). Por el cual se declara un Estado de Emergencia Económica, Social y Ecológica en todo el territorio Nacional. Bógota.

Díaz-Ronceros, E., Marín-Rodriguez, W., M.-R., R, & Ausejo-Sánchez, J. (2021). Enseñanza virtual en tiempos de pandemia: Estudio en universidades públicas del Perú. . Revista de Ciencias Sociales, 27(3), 428-440. https://doi.org/10.31876/rcs.v27i3.3.

Dos Santos Rocha, J. P. (2021). Educación social y pobreza en Brasil en tiempos de pandemia. Educació Social. Revista d’Intervenció Socioeducativa, 89-105.

Eyzaguirre, S., Le Foulon, C., & Salvatierra, V. (2020). Educación en tiempos de pandemia: antecedentes y recomendaciones para la discusión en chile. Estudios Públicos, 111-180 https://www.estudiospublicos.cl/index.php/cep/article/view/1924/3177.

Failache, E., Katzkowicz, N., & Machado, A. (2020). La Educación en Tiempos de Pandemia y el Día Después: El Caso de Uruguay. Revista Internacional de Educación parala Justicia Social, 1-9 https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12185/12170.

Gómez, I., & Escobar, F. (2021). Educación virtual en tiempos de pandemia: incremento de la desigualdad social en el perú. Chakiñan: Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, ISSN-e 2550-6722, Nº. 15, 152-165 https://doi.org/10.37135/chk.002.15.10.

Komatsu, B., & Menezes-filho, N. (2020). Simulações de Impactos da COVID-19 e da Renda Básica Emergencial sobre o Desemprego, Renda, Pobreza e Desigualdade. Police paper. 43, 1-33. https://www.insper.edu.br/wp-content/uploads/2020/04/Policy-Paper-v14.pdf.

Manena, A. (2020). Diario en linea. RCC-Paraguay. Obtenido de https://rcc.com.py/chaco/casadenos-se-manifiestan-contra-educacion-virtual-que-no-es-para-escasos-recursos/

Martínez, A. F., Meléndez, B. F., & Corredor, J. (2020). La junta central de higiene de Colombia, otra de las víctimas de la pandemia de gripa de 1918-1919. Historia y memoria, 349-387 file:///C:/Users/USUARIO/Downloads/Dialnet-LaJuntaCentralDeHigieneDeColombiaOtraDeLasVictimas-7607651.pdf.

MEN. (2020). Circular 20 Medidas adicionales y complementarias para el manejo, control y prevención del covid-19.

Moncada-Hernadez, S. (2014). Cómo realizar una búsqueda de información eficiente. Foco en estudiantes, profesores e investigadores en el área educativa. Investigación en educación médica, 106-115.

Muñoz, D. J. (2020). Educación virtual en pandemia: una perspectiva desde la venezuela actual. Educare, 387-404.

Oliveira, A. (2020). Educación, Negacionismo y Desigualdades en Brasil en Tiempos de Pandemia. La Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 1-12. https://revistas.uam.es/riejs/article/view/13264/12992.

Orbegoso, V., Rafael, M., & Moreno, L. R. (2021). La educación en el perú en tiempos de pandemia covid-19. Revista de la Facultad de Derecho y Ciencia Política de la Universidad Alas Peruanas, ISSN-e 2313-1861, ISSN 1991-1734, Vol. 19, Nº. 28 , 387-402 http://dx.doi.org/10.21503/lex.v19i28.2337.

Osuna, C. A. (2021). Intervenciones feministas anti-punitivas sobre cuidado de sí y de los otros. . Iberoamérica Social, Num. Especial, Vol. 4, 21-42.

Osuna, J. (2021). La pandemia coronavirus Covid-19 y salud del medio ambiente. EDUCERE Año 25 - Nº 80 , 256-262 ISSN: 1316-4910 .

Rojas-Navarro, S., Energici, M.-A., Schöngut-Grollmus, N., & Alarcón-Arcos, S. (2021). Im-posibilidades del cuidado: reconstrucciones del cuidar en la pandemia de la covid-19 a partir de la experiencia de mujeres en Chile. Antípoda. Revista de Antropología y Arqueología 45:, 101-123. https://doi.org/10.7440/antipoda45.2021.05.

Román Medina, L., Amarilla Gaette, M. L., & Santacruz Zárate, V. (2021). Aprendizaje y buenas prácticas sobre la pandemia en educación superior en Paraguay. En Educación Superior y Pandemia. Aprendizajes y buenas prácticas en Iberoamérica. Barcelona: EDO-SERVEIS - Universitat Autònoma de Barcelona, 148-163

Rondón, N. (2021). Pandemia global. Cuarentena de la angustia. EDUCERE - Dossier - Covid-19. Año 25 - Nº 80, 251 - 257.

Soto, C. (2021). Retos y perspectivas para la Educación Superior en Paraguay en un escenario postpandémico. Integración y Conocimiento, 10 (2), 255–263.

UNESCO. (2020). Consecuencias negativas del cierre de las escuelas. Obtenido de https://es.unesco.org/covid19/educationresponse/consecuencias

UNESCO. (2020a). Más de 156 millones de estudiantes están fuera de la escuela en América Latina debido al coronavirus . Noticias ONU, pág. https://news.un.org/es/story/2020/03/1471822.

UNICEF. (2020). La educación frente al Covid-19. Propuestas para impulsar el derecho a la educación durante la emergencia. https://www.unicef.es/educa/biblioteca/la-educacion-frente-al-covid-19.

UNICEF. (2022). Educación:Buscamos que los niños, niñas y adolescentes tengan acceso a una educación inclusiva, pertinente

Article Details