Main Article Content

Published:
Dec 29, 2023
Keywords:
life plan
family income
motivation
personal factors
high school students

Abstract

Abstract


     This article examines the life plans of high school students. The objective is to determine and analyze the factors that influence the construction of students’ life plans, particularly among third and fourth-year high school students from three educational institutions (private, semi-private, and public schools) in three municipalities in the Region of Valparaíso. Quantitative descriptive methods with a non-experimental and cross-sectional design were used. A semi-structured survey was administered online through accidental sampling. Results indicate that 60.5% of the students consider having a healthy family economy (family income) is essential for achieving personal and family goals. Additionally, 72.5% of the students believe motivation (a personal/social factor) to be a crucial requirement when for goal attainment. In conclusion, according to the students' opinions, the factors determining the construction of their life plans include both material and immaterial aspects, with significant emphasis placed on parental support and intrinsic motivation.

Sebastián Farías Figueroa
Alejandro Sepúlveda Obreque
How to Cite
Farías Figueroa, S., & Sepúlveda Obreque, A. (2023). Factors that influence the construction of the life project: opinion of high school students. Revista De Orientación Educacional, 38(72), 92–109. Retrieved from http://revistas.upla.cl/index.php/roe/article/view/1268

References

Betancourth, S. (2017). Adolescentes creando su Proyecto de Vida Profesional desde el modelo DPC. Medellín, Colombia: Revista Virtual Universidad Católica del Norte.

D ́Angelo, O. (1986). La Formación de Proyectos de Vida del individuo. Una necesidad social. La Habana, Cuba: Revista Cubana de Psicología.

D ́Angelo, O. (2003). Proyecto de Vida y Desarrollo Humano. La Habana, Cuba: CIPS.

García-Yepes, K. (2017). Construcción de Proyectos de Vida Alternativos en Urabá. Urabá, Colombia: Estudios Pedagógicos.

Meléndez, R. (2016). El Proyecto de Vida como categoría de interpretación en la Formación Profesional. Pinar, Cuba: Revista de Educación Scielo.

Ministerio de Educación (2015). Bases curriculares 7o a 2o Medio. Santiago, Chile: Unidad de Currículum y Evaluación.

Ministerio de Educación (2019). Bases curriculares 3o a 4o Medio. Santiago, Chile: Unidad de Currículum y Evaluación.

Puga, I. (2017). Proyectos de vida y oportunidades en la Educación Media. Nuevas demandas sociales al sistema escolar chileno. Santiago, Chile: Revista Virtual Scielo.

Ramírez, N. (2017). Chile está entre los países de la OCDE que tiene los aranceles universitarios más caros. Santiago, Chile: Diario El Mercurio.

Riso, W. (2021). Guía Práctica para mejorar la autoestima.

Vigotsky, L. (2000). El Desarrollo de los Procesos Psicológicos Superiores”. Barcelona, España: Editorial Crítica. Buenos Aires, Argentina; Editorial Phronesis SAS.

Article Details