Main Article Content
dic 29, 2023
Abstract
Abstrac
This article includes a review of the background and research trends in relation to the dyad sadness and school, placing these two topics in a place of confluence in which teachers, students and families experience encounters and disagreements of sadness. An exploratory documentary methodology is followed, finding that through bibliographic classification by emerging themes, sadness is manifested by students from preschool to adolescence according to behavioral changes and cognitive understanding of the emotions of each age. It was found that intra-family relationships, experiential interpersonal relationships and socio-economic conditions influence the development of sadness in schools, but that early attention also allows well-being, improvement in social and cognitive skills and the achievement of goals in children and young people.
References
Afectada, D. E. (2020). . Cuidado De La Salud Mental. Comunidad, F. Y., El, E. N., & Covid-, C. D. E. L.
Alonso Montejo, M. M., Zamorano González, E., & Ledesma Albarrán, J. M. (2019). ¿Qué saben nuestros niños de la escuela primaria sobre acoso escolar?. Pediatría Atención Primaria, 121-129.
Añazco Robles, L. A. (2021). La hueca de lo invisible. En U. N. Educación, Formación docente en la Amazonía: crisis y oportunidades (págs. 147-150). Amazonas: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2245.
Araya-Pizarro, S., & Espinoza Pastén, L. (2020). Aportes desde las neurociencias para la comprensión de los procesos de aprendizaje en los contextos educativos. Propósitos y Representaciones.
Aysanoa, J. C., Manrique Ramos, M. Á., & Cuenca Robles, N. (2019). Inclusión De Estudiante Con Necesidades Especiales De Aprendizaje Al Ámbito Educativo. Revista de investigacion UNAS, 13-19.
Bermeo-Álvarez, E. L., & UrquinaDelgado, L. S. (2021). Pensamiento creativo: un estudio desde las artes plásticas. Revista UNIMAR, 171-174.
Bisquerra, R. ((2018)). Educación emocional para el desarrollo integral en secundaria. Aula de secundaria, 28(6).
BISQUERRA, R. A. (2000). Educación emocional y bienestar. . Barcelona: Praxis.
Braksiek, M., Lindemann, U., & Pahmeier, I. (2022, 19). Physical Activity and Stress of Children and Adolescents during the COVID-19 Pandemic in Germany—A Cross-Sectional Study in Rural Areas. Int. J. Environ. Res Public Health , 2-13. https://doi.org/10.3390/ijerph19148274.
BRANT, L. C., & MINAYO-GOMEZ, C. (2008). Da tristeza à depressão: a transformação de um malestar em adoecimento no trabalho. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, 667-676.
Cordero García, S. P., hinome Alba, C. P., & Garzón Bautista, A. d. (2019). Emociones y habilidades comunicativas en la convivencia escolar en la IE Rural del Sur de Tunja. Educación y Ciencia, (22), 203–219. https://doi.org/10.19053/0120-7105.eyc.2019.22.e10047.
DANTAS, T. C. (2021). Notas sobre la tristeza en estudiantes con discapacidad intelectual desde los principios de la educación emocional. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, 1933-1951.
Delgado-Floody P, C.-N. F.-G.-M.-L. (2020). Negative feelings and behaviour are associated with low nutritional level, unhealthy lifestyle, and. NutrHosp, 707-714.
Feng, X. K. (2009). Longitudinal associations between emotion regulation and depression in preadolescent girls:. APA psycnet, 798-808.
Francisco, M. B. (2018). El Aprendizaje Creativo y el Cerebro. Rescatar el. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 47-59.
Glejzer, C., Ciccarelli, A., Chomnalez, M., & Rici, A. (2019). La incidencia de las emociones sobre los procesos de aprendizaje en niños, niñas y jóvenes en contextos de vulnerabilidad social. Voces de la Educación, 113-128.
Guerra Mendoza, L. T. (2022). La Autorregulación Emocional de Estudiantes en Zona de Conflicto Armado: Un Estudio Comparativo entre Escuelas de San José de Uré y Sahagún, Córdoba. Barranquilla: Universidad del Norte departamento de Educación.
Han, B.-C. (2022). La sociedad del cansancio. Herder Editorial.
Hartmann, M., Lenggenhager, B., & Stocker, K. (2022). Happiness feels light and sadness feels heavy: introducing valence-related bodily sensation maps of emotions. Psychological Research, 1-25.
Hernández Abad, G. (2020). Gestión de las emociones en tiempos de pandemia y su impacto en el rendimiento académico. Revista de Investigación y Cultura -Universidad César Vallejo, 55-64.
Higuera Negro, L. J. (2019). El docente de aula Hospitalaria. Bogotá: Repositorio Universidad Distriral Francisco Jose de Caldas.
Hollenstein, T., & Lanteigne, D. (2014). Models and methods of emotional concordance. Biological Psychology, 1-5.
Izard, C. (2007). Basic emotions, natural kinds, emotion schemas and a new paradigm. Perspectives on Psychological Science, 260-280.
Jansen P, V. M. (2012). Prevalence of bullying and victimization among children in early elementary school: do family and school neighbourhood socioeconomic status matter? . BMC Public Health. , 12-49.
Leon Jacinto, D. (2018). Ansiedad escolar, Autoestima y aprendizaje matemático. Tesis. Lima: Universidad Cesar Vallejo.
López Galván, R., & Jaramillo Echeverri, L. G. (2018). Cuerpo se escribe con p: presencia, palabra y pensamiento en la escuela rural de hoy. NÓMADAS, 88-101.https://doi.org/10.30578/nomadas.n49a5.
Lopez, K., Joan, L., Andy, B., & Belden, D. (2018). Emotion dysregulation and functional connectivity in children with and without a history of major depressive disorder. Cognitive, Affective, & Behavioral Neuroscience, 232-248.
MacIntyre, P. D., & Vincze, L. (2017). Positive and negative emotions underlie motivation for L2 learning. Studies in Second Language Learning and Teaching, 61-88.
Michalska, K., Zhou, E., & Borell, J. (2022). School-aged children with higher anxiety symptoms show greater correspondence between subjective negative emotions and autonomic arousal. ournal of Experimental Child Psychology , 1-16.
MINSALUD. (2017). Prevención de la depresión en el entorno escolar. . Bogotá, Colombia: https://www.minsalud.gov.co/Paginas/Prevencion-de-la-depresion-en-el-entorno-escolar.aspx: Boletín de Prensa No. 124. .
Monedero, R. R. (2020). Construyendo Paz en las Aulas desde la Inteligencia. Irene. Estudios de Paz y conflictos, 31-48.
Moreno, C. M. (2019). ¿Cómo se desarrolla el cáncer? Cáncer y educación:una mirada hacia otro tipo de escuelas, las aulashospitalarias. Propuesta de intervención:“Emociónate”. Trabajo de Fin de Grado. Universidad de Sevilla.
Muchotrigo, M. G. (2020). Efectos De Un Programa De Intervención Sobre Las Habilidades Emocionalesen Niños/Aspreescolares. Revista española de orientacion y psicopedagogia, 62-80.
Nicuesa, M. (2010). La tristeza y su sujeto según Tomás de Aquino. En Á. L. González, Cuadernos De Anuario Filosófico. Serie Universitaria. Pamplona (España): Cuadernos de anuario Filosófico.
Oliveros P, V. B. (2018, vol. 42, núm. 93). La inteligencia emocional desde la perspectiva de Rafael Bisquerra. Revista de Investigación, , ISSN: 0798-0329 / 0798-0329-L.
Olivo Álvarez, S. C., Bustos Bustos, M., & Madero Nuñez, O. F. (2018). Manejo de las emociones negativas desde el aula: un reto para el equilibrio, salud y conocimiento. Revista Electronica de Humanidades, educación y comunicación social, 180-196.
Parra, S. C. (2019). Aprendiendo desde la emoción. Infancias Imágenes, 285-294. http://revistas.udistrital.edu.co/ojs/index.php/infancias. DOI: 10.14483/16579089.14532.
Pirskanen, H., Jokinen, K., Karhinen Soppi, A., Notko, M., Lämsä, T., & Otani, M. (2019). Children’s Emotions in Educational Settings: Teacher Perceptions. Early Childhood Education Journal V47, 417–426.
Reeve, J. (2015). Understanding motivation and emotion. NJ: Wiley: Hoboken.
Rodríguez Gómez, H. M. (2019). De la gestión de las emociones a la transformación de sí. Voces de la educación.
Rodríguez, B. ( (2019).). Violencia escolar en la escuela rural: manifestaciones y apropiación normativa. El caso de la sede Tebaida, Institución Educativa Departamental Técnico Agropecuaria San Ramón . Funza, Cundinamarca: Universidad Nacional de Colombia.
Sánchez Beisel, J. M., & Ruetti, E. M. (2018). Desarrollo de las emociones en las niñas y los niños. Revisión de los principales factores moduladores. Anuario de investigaciones., 309-318.
Schreier A, W. D. (2009). Prospective study of peer victimization in childhood and psychotic symptoms in a nonclinical population at age 12 years. . Arch Gen Psychiatry.
Segovia Quesada, S., Fuster Guillén, D., & Ocaña Fernández, Y. (2020). Resiliencia del docente en situaciones de enseñanza y aprendizaje en escuelas rurales de Perú. Revista Electrónica Educare (Educare Electronic Journal), 1-26. http://doi.org/10.15359/ree.24-2.20.
Segura Zariquiegui, A. (2018). Melancolía En La Poesía Andina: Himno A Manko Kapac. Beoiberística, 89-98.
Shen, Y. L. (2021). Effects of emotional faces on working memory in adolescents with learning anxiety. Current Psychology, 1-11.
Skliar, C., & Larrosa, J. (2009). Experiencia y alteridad en la educación. Santa Fe, Argentina: Homo Sapiens Ediciones.
Smith, M. (2019). Las emociones de los estudiantes y su impacto en el aprendizaje. Narcea Ediciones.
Takamatsu, R. (2022). Empathy and group processes in Japanese preschool children: The odd one out among friends receives less empathic concern than out-groups. Journal of Experimental Child Psychology, 1-12. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2022.105460.
Talia L. Spark, P. M., Erin Wright-Kelly, D. M., Ming Ma, M. M., Katherine A. James, P. M., Colleen E. Reid, P. M., & Ashley Brooks-Russell, P. M. (2021;4(10)). Assessment of Rural-Urban and Geospatial Differences in Perceived Handgun Access and Reported Suicidality Among Youth in Colorado. JAMA Network Open. , 1-12. doi:10.1001/jamanetworkopen.2021.27816.
Tan, L. &. (2018). Function of child anger and sadness in response to a blocked goal. Journal of Experimental Child Psychology, 190-196.
Tess, G., Sincovich, A., Brushe, M., Finlay-Jones, A., & Collier, L. R. (2021). Basic epidemiology of wellbeing among children and adolescents: A. SSM - Population Health.
Viza, N. L., Falla, V., & De La Cruz, J. (2020). Intervenciones Para Prevenir Problemas Socioemocionales En Los Adolescentes Durante Los Años 2010-2020. In Crescendo, 487-509.