Main Article Content

Published:
sept 2, 2019
Keywords:
Keywords: transformational leadership; college profesor; entrepreneurial skills; grade student.

Abstract

Esta investigación se orienta a conocer las características del liderazgo transformacional de profesores universitarios que tienen a cargo estudiantes que realizan actividades académicas ad honorem en cátedras y proyectos de investigación/ extensión universitaria, explorando su rol como promotores de competencias emprendedoras en dichos estudiantes. Mediante metodología cualitativa, con un diseño fenomenológico y enfoque etnometodológico, fueron realizadas entrevistas semi- estructuradas a una muestra intencional de 13 profesores de una universidad pública argentina. Los resultados muestran un desempeño mayor de acciones de consideración individual y estimulación intelectual y menor desempeño en las restantes habilidades transformacionales, a la vez que se valida el rol del profesor como promotor de competencias emprendedoras, en tanto se produce y reproduce sobre la base de las experiencias, conocimientos, habilidades, que los estudiantes son capaces de construir.


Abstract:


This research is aimed at knowing the characteristics of the transformational leadership of university professors who are in charge of students who carry out ad honorem academic activities in professorship and university research/ extension projects, exploring their eventual role as promoters of entrepreneurial skills in said students. Through qualitative methodology, with a phenomenological design and an ethnomethodological approach, semi-structured interviews were conducted with an intentional sample of 13 professors from a public university in Argentina. The results show a greater performance of actions of individual consideration and intellectual stimulation and lower performance in the remaining transformational skills, while validating the professor's role as a promoter of entrepreneurial skills, as it is produced and reproduced on the basis of the experiences, knowledge, skills, that the students are capable of build.


 

María Emilia Rompato, Yamila Silva Peralta, María Ginette Gelos, Marilina Tomatti, Christian Walter Illuzzi
How to Cite
María Emilia Rompato, Yamila Silva Peralta, María Ginette Gelos, Marilina Tomatti, Christian Walter Illuzzi. (2019). Liderazgo transformacional en profesores universitarios y su rol como promotor de competencias emprendedoras en estudiantes: Transformational leadership in university professors and their role as promoter of entrepreneurial competences in students. Revista De Orientación Educacional, 33(63), pp. 44–62. Retrieved from http://revistas.upla.cl/index.php/roe/article/view/1245

Article Details