Main Article Content

Published:
oct 7, 2019
Keywords:
Keywords: tutors and tutoring; college students; education (higher); vocational guidance.

Abstract

El presente artículo analiza la influencia de la orientación y la acción tutorial como factor de calidad en la adaptación a la universidad y la persistencia en la educación superior. Los diferentes estudios que reseñamos en este trabajo confirman la importancia de la orientación y la acción tutorial en una transición exitosa. Así pues, el objetivo de este estudio ha sido identificar los factores de persistenciaabandono en el primer año de universidad y diseñar planes de actuación de orientación y acción tutorial para mejorar la calidad de la transición, es decir transformarlos en líneas de acción y programas para la mejora de la situación encontrada.


Abstract:


This paper analyses the influence of the orientation and the tutoring action as a quality factor in academic adjustment and student persistence in the Higher Education. The variety of studies that we reviewed confirms the importance of guidance and tutorial action in a successful transition. The goal of this study was to identify the factors of persistence-abandonment in the first year of college and design actions plans of guidance and tutorial and use them as lines of action and programs to improve the quality of the transition process.


 


 


 


 

Pilar Figuera, Manuel Álvarez
How to Cite
Pilar Figuera, Manuel Álvarez. (2019). La intervención orientadora y tutorial en la adaptación y persistencia del alumnado en la universidad: Guidance and tutorial intervention in adaptation and persistence of students in university. Revista De Orientación Educacional, 28(54), pp. 31–49. Retrieved from http://revistas.upla.cl/index.php/roe/article/view/1223

Article Details