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Published:
Sep 13, 2019
Keywords:
Keywords: beginning Reading and writin; phonological awareness; literacy.

Abstract

En Brasil, el indicador del analfabetismo funcional (INAF) se ubica en el 25% entre las personas de 15 y 64 años (Brasil, 2009). Para superar tal indicador, el gobierno amplió el período de la Enseñanza Fundamental de ocho a nueve años, ingresando así los niños a la edad de 6 años en lugar de a los 7 años. Con el objetivo de identificar las estrategias de enseñanza de la lecto-escritura y su impacto en el nivel de rendimiento en la lecto-escritura al final del primer año, se emplea un abordaje empírico-longitudinal con diferentes instrumentos cuantitativos y cualitativos en una muestra conformada por 367 niños. Los resultados permitieron distinguir el empleo de cinco tipos de estrategias pedagógicas: global, mixta constructivista-alfabética; mixta constructivista-fonológica; mixta constructivista- fonémica y fonémica. El mayor nivel de alfabetización fue obtenido por el grupo que recibió la estratégia fonêmica y el mayor nivel de escritura fue obtenido por el grupo que recibió la estrategia mixta constructivista-fonológica.


Abstract:


In Brazil, the functional illiteracy indicator (INAF) is 25% among people aged 15 to 64 (Brazil, 2009). To overcome such an indicator, the government extended the period of Fundamental Education from eight to nine years, thus entering the children at the age of 6 years instead of at 7 years. In order to identify the strategies of teaching reading and writing and its impact on the level of performance in reading and writing at the end of the first year, an empirical-longitudinal approach is used with different quantitative and qualitative instruments in a sample formed for 367 children. The results allowed to distinguish five types of pedagogical strategies: global; mixed contructivist-alphabetic; mixed constructivist-phonological; mixed contructivist-phonemic and phonemic. The highest level of literacy was obtained by the group that received the phonemic strategy and the highest level of writing was obtained by the group that received the mixed constructivist-phonological strategy.


 


 

Roberta E. De Mello Francatto, María Elsa Porta
How to Cite
Roberta E. De Mello Francatto, María Elsa Porta. (2019). Estrategias Pedagógicas de Alfabetización y su efecto en el Aprendizaje Inicial de la Lecto-Escritura: Reading and writing pedagogical strategies. effects on beginning word reading and wrtiting . Revista De Orientación Educacional, 31(60), pp. 22–45. Retrieved from http://revistas.upla.cl/index.php/roe/article/view/1187

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