Main Article Content

Published:
sept 13, 2019
Keywords:
Keywords: College Drop-out; Conceptual Dispersion; Latin America literature.

Abstract

La deserción universitaria es tema de profusas investigaciones por cuanto sus repercusiones afectan la gestión política y económica de los Estados en materia de educación, así como el bienestar de cada actor institucional. La imposibilidad de remitir a un concepto unívoco y consensuado, motivó la revisión sistemática de más de 30 publicaciones latinoamericanas. Se examinaron los conceptos utilizados, qué eventos abarcan y cómo se midieron. El interrogante guía es: ¿Cómo ordenar la multiplicidad de conceptos asociada al fenómeno de la Deserción? De este, se desprenden otros: ¿Cómo comparar resultados desde abordajes que utilizan distintos términos? ¿Qué connotaciones tiene el término desertor? La conclusión avanza sobre el fin último del escrito: ¿Afecta esta ambigüedad el avance en la investigación? 


Abstract:


The university drop-out is a subject of profuse research because its repercussions affect the political and economic management of the States in the field of education, as well as the welfare of each institutional actor. The impossibility of referring to a univocal and consensual concept, motivated the systematic revision of more than 30 Latin American publications. The concepts used were examined, what events they covered and how they were measured. The guiding question is: How to order the multiplicity of concepts associated with the phenomenon of desertion? From this, others emerge: How to compare results from approaches that use different terms? What connotations does the term deserter have? The conclusion advances on the final purpose of the writing: Does this ambiguity affect the progress of the investigation?


 

María Paula Seminara, Miriam Teresita Aparicio
How to Cite
María Paula Seminara, Miriam Teresita Aparicio. (2019). La deserción universitaria ¿un concepto equívoco? revisión de estudios latinoamericanos sobre conceptos alternativos. : The university desertion an equivocal concept? review of latin american studies on alternative concepts. Revista De Orientación Educacional, 32(61), pp. 44–72. Retrieved from http://revistas.upla.cl/index.php/roe/article/view/1181

Article Details