Contenido principal del artículo

Publicado:
sept 13, 2019
Palabras clave:
orientadores; convivencia; educación subvencionada; vulnerabilidad. Keywords: school counselor; school coexistence; subsidized education; vulnerability
Keywords: school counselor; school coexistence; subsidized education; vulnerability

Resumen

Este estudio levanta un perfil de competencias del orientador escolar en centros educativos subvencionados en contextos vulnerables, en base a las interrogantes: ¿Hay un perfil de competencias para el orientador del subsistema particular subvencionado chileno vulnerable? Cuando un representante legal contrata a este profesional, ¿con qué tipo de perfil se guía? Se trata de una investigación cualitativa con una metodología de datos mixta mediante un diseño etnográfico, analizándose 3 documentos oficiales, 1 focus group con registro multimedia, 3 cuestionarios y 5 reuniones del Comité de Orientación Escolar, contando con la participación de directivos, orientadores y expertos. Los resultados arrojaron cuatro dominios de intervención: Liderazgo orientador, Gestión de proyectos de orientación, Orientación vocacional y el desarrollo personal y Acompañamiento pedagógico con dieciséis competencias profesionales.


Abstract:
This study is about creating a skill profile of the school counselor of vulnerable subsidized schools, according to the following questions: Is there a skill profile for the school counselor of vulnerable schools of the subsidized subsystem in Chile? When a legal representative hires this profesional, what type of profile is based on? It is an investigation based on a qualitative study using a mixed methodology and ethnographic design, analyzing 3 official documents and 1 focus group with multimedia records, 3 questionnaires and 5 meetings of four Committee on School Counselor, with the participation of school managers, school counselors and experts in the field. The results of the research produced four domains: counselor leadership, guidance management projects, vocational guidance and personal development and pedagogical accompaniment with sixteen professional skills.


 

Daniel Villarroel Montaner, Joaquín Gairín Sallàn, José Garcés Bustamante
Cómo citar
Daniel Villarroel Montaner, Joaquín Gairín Sallàn, José Garcés Bustamante. (2019). Competencias del orientador de centros subvencionados vulnerables para la mejora de la convivencia escolar: Competencies of the counselor of subsidized vulnerability centers for the improvement of school life . Revista De Orientación Educacional, 31(60), pp. 100–114. Recuperado a partir de http://revistas.upla.cl/index.php/roe/article/view/1183

Detalles del artículo